Konec obálek s pruhem?

Jarmila Levko by Jarmila Levko
Ve sněmovně

Znáte ten pocit, když najdete ve schránce oznámení, že si máte jít na poštu vyzvednout doporučené psaní s doručenkou?

Já mám vždycky pocit, že to nevěstí nic dobrého (i když se nakonec většinou ukáže, že to je jen nějaká úřední drobnost). Přemýšlím, co to asi může být a snažím se vymyslet, kdy si půjdu vystát frontu na poštu.

Naštěstí doba pokročila a s ní i elektronizace veřejné správy. Podnikatelé a živnostníci budou od příštího roku používat datovou schránku pro příjem pošty od úřadů povinně. Odesílat poštu na úřady pak mohou, jak chtějí, datovkou nebo starou dobrou poštou. Těm, kteří datovou schránku ještě nemají, bude zřízena v období od 1.1.2023 do 31.3.2023, o jejím zřízení budou informováni poštou a zároveň obdrží přihlašovací údaje.

Od 1.1.2023 ale bude mít datovou schránku i každý občan - nepodnikatel, který má elektronickou identitu. Ten ale datovou schránku nemusí používat povinně, může si ji vypnout. Ale ruku na srdce, proč by to dělal? Myslím, že vyzvednout si poštu od úřadu v teple domova a bez fronty je jednoznačně lepší. I když samozřejmě pro určitou skupinu lidí stále není počítač kamarád a pomocník. Tak pokud máte v rodině třeba starší členy, kteří si méně rozumí s počítačem (nebo vůbec), pomozte jim jejich schránku spravovat.

Jediné, na co musíte dát pozor, je pravidelná kontrola vaší datové schránky. Pošta se v ní totiž uloží na 3 měsíce a pokud si dopis nevyzvednete, tak zmizí

Myslím, že elektronizace komunikace s veřejnou správou je jednoznačně krok správným směrem. Je to velký počin, skoro by se chtělo říci konečně. Ale jestli bude digitalizace úspěšná a splní svůj cíl, to bude do velké míry závislé na tom, jak tento krok budeme umět vysvětlit veřejnosti. Všem, kterých se to týká. A to je taky důvod, proč jsem se dnes na toto téma rozepsala. Začínám šířit osvětu!

Kromě toho má ale Ministerstvo vnitra nachystanou informační kampaň, která by měla startovat v listopadu.

Co se vlastně mění a proč se kampaň dělá?

  • Datovka bude zřízena všem občanům, kteří se přihlašují přes elektronickou identifikaci – jsou uznáni za informačně gramotné – datovka jde následně znepřístupnit, pokud ji nechtějí používat
  • OSVČ – bude jim založena automaticky při zápisu do rejstříku, budou jí muset ke komunikaci všichni používat – tedy nejde znepřístupnit
  • Právnické osoby – bude zřízena automaticky všem – budou ji muset používat (nově například třeba i SVJ)
  • Všichni podnikatelé budou muset skrze datovku řešit daně a další úřední korespondenci, alespoň tedy pro příjem takových zpráv (ne odesílání) – platí fikce doručení

Já mám interpelaci na ministra vnitra Víta Rakušana a týká se problematiky digitalizace komunikace s veřejnou správou – zřízení datových schránek. Jsem moc ráda, že postupujeme kupředu, to je velký počin. Myslím, že to aby digitalizace byla úspěšná a splnila svůj cíl je do velké míry závislé na tom, jak to budeme umět vysvětlit veřejnosti, všem, kterých se to týká.

A tak se chci zeptat pana ministra, jak bude vypadat informační kampaň? Dostanou se informace k příslušným subjektům ve vhodné formě tak, aby bylo pochopitelné, že se tato povinnost skutečně týká právě jich? Je důležité počítat s tím, že jsou to lidé jsou napříč věkovými vrstvami a někteří mohou mít jen malé zkušenosti s informačními technologiemi.

Bude i další podpora, kromě kampaně? Tedy podpora pro odpovědi na otázky a případná další pomoc se zřízením a užíváním datové schránky? Dá se očekávat, že těchto požadavků bude velké množství.

Děkuji za odpověď

sepsalJarmila Levko

(2 - počet hlasů)
Přečteno 258 krát